popis je rozpracován, bude měněn!

Pomocná elektronika

Tímto rozumím všechna zapojení, která přímo nesouvisí s řízením chodu, ale slouží k měření a testování. Proto nemusí být v provedení pro těžký provoz s velkým klimatickým rozsahem = bastl se snese.

Auto-stetoskop (lepší uši)

Funkčne se jedná o nízkošumový mikrofoní zesilovač se stavitelnou pásmovou korekcí.

ANO: mikrofon se lépe dostane na rozdíl od ucha do špatně přístupných míst, je daleko více směrový a může tam být i za jízdy. Velmi dobře jsou slyšet valivá ložiska a ventilové vůle, lze připojit ke zvukové kartě do line-in a pomocí FFT dále ananlyzovat/ukládat.

NE: Citlivost a podání zvuku je velmi odlišné (= ubohé) od ucha, je to háklé na rušení od zapalovací soustavy a šustot uchycení mikrofonu.

Provedení: na vyzkoušení jsem postavil obyč. kostrukci "od ruky", funguje dobře, lepší je dvojkanál v SMD provedení, mikrofon přímo na desce kvůli rušení.

Diagnostika (VAG-COM)

Převodník diag. KL vedení z ECU na RS232 je v principu optoelektronický převodník, který převádí a odděluje 12V signálu KL vedení a 5V COM portu počítače. Nejdůležitější je důkladné oddělení (kostry) auta od notebooku, poté odolnost proti rušení a rychlost.

Schéma: Jeffova schématu K převodník vřele NEDOPORUČUJI, protože pokud máte ECU, která komunikuje pomocí K+L, prostě to nefunguje, protože L-line slouží k inicializaci. Naopak by to mělo fungovat bez problémů, L-line zůstane ve vzduchu (zkuste si promyslet schéma). Potom ještě jedno upozornění: K-L vedení má specifikované napěťové poměry a impedance, použitím nevhodných optočlenů nebo přímo zapojených LED můžete linky přetížit a nebude Vám to fungovat i když vlastní převodník je bez problémů (viz. iso9141.pdf. Když budete hledat, zjistíte, že profi-převodníky používají speciální monolity jako ELM320-ELM323 ap., jejich problém spočívá v nutnosti objednat ze zahraničí a ceně řádově 10-15 euro (2002). Pokuď trváte na indikačních LED (jako v K-převodníku), dejte si je přes tranzistor s proud. zesílením 100 a více, nic nezkazíte. Chcete-li používat diagnostiku pro logování provozních parametrů, doporučuji se zamyslet nad rychlostí součástek, nastavením komparačních úrovní ap. Drobná poznámka: jeden optočlen stojí cca 15Kč, nestojí za to riskovat propojení zemí počítače s autem! Oživení je jednoduché, postupně připojujeme cca 12V na jednotlivé linky a proměřujeme opačnou stranu podle schématu. L-line má být na zdvižená na VCC a komunikuje se uzemněním. K-line je sériová obousměrná linka s počátečním stavem na příjmu.

Dále je potřeba si stáhnou diagnostický program. Rozumné chování má VAG-COM od Ross-Tech. Dokud si nebudete zcela jistí, že Vám funguje komunikace, nechte ostatní programy na pokoji.

Pocitac: Doporučuji notebook, já jsem si zapůjčil starší firemní Dell P133MMX/64M/3G (za což VELMI děkuji šéfprogramátorovi Z.V.). Problem byl s nastavenim BIOSu, kdy na COM1 je namapovany trackball a VAG-COM se nechytil. Takze doporucuji vzit starou COM mys a zkouset tak dlouho, dokud se nepodari ji rozchodit. Potom nainstalovat VAG-COM (zkuste verzi 303.1, existuje keygen), pripichnout a hura na to.

Samozdřejmě je možné si takový program napsat sám, protože to není žádný zázrak programátorského umu, stačí komponenta na sériovou komunikaci + databáze diagnostických sekvencí. Obojí lze vygooglovat, nebo pokračovat v OpenSourcovém projektu.

Provedeni desky prevodniku: Prevodnik pripojujte co nejblize k pocitaci, na privodnim vedeni se muze naindukovat rusive napeti, hypoteticky i velmi vysoke a je po pocitaci a budete se tlouct do hlavy, protoze opto-oddelovace v tomto pripade jsou k nicemu. Tj. delka serioveho kabelu do pocitace max. 10cm a je zbytecne davat vice a nemyslete si, že RS232 je na tom s odolností vůči brutálnímu rušení lépe než KL vedení. Vlastni provedeni doporucuji samici Cannon9 na kabel, 5cm propojka na DPS prevodniku (deska se nebude lamat, kdyz polozite notebook na sedadlo a on si bude vesele hopsat vedle Vás), samec Cannon9 na DPS (přišroubovat) dle zapojeni orig. VAG kabelu nebo jakykoliv 4-pin konektor, ktery jde zamknout (zasroubovat ap.), po vyzkoušení zalít do Dentakrylu, Epoxy ap. Kabel mezi převodník a diagnostickou zásuvku doporučuji kroucený, lépe kroucený a stíněný (stínění připojit na kostru auta, lépe pouzdro ECU, nikdy ne na kostru počítače), nepřehánět s délkou. Dále všechno, co bude volně položené (konektor, převodník, notebook) přilepit nebo přivázat! Abych se pomluvil - ja jsem to pro pokusy naletoval na desku a priletoval nf. DIN5 konektor na vedeni z ECU, hodil kabel motorovým prostorem kolem sloupku dovnitř a hrrr na ně ... ach ty české silnice ... DPS jenom křupala a komunikace neustále vypadávala ... Jinak k optočlenům: pouzil jsem PC-111, 817, vyber jsem ridil podle vst.proudu (do 20 mA) a CTR (cca 30%)

Nakonec jsem se rozhodl pro schéma z ID2.cz, kde změna zapojení na pinu 7 RTS, 4 DTR -> 2 RXD zlepší chování v přechodových stavech. Zapojení bylo doplněno o C1' 100nF - keramika (vlastnosti elytů na vyšších frekvencích nejsou zrovna ideální).

Provedení součástky, spoje, kresleno "od ruky". Oživení: Platí zásady typu dvakrát vše zkontroluj ap. Vlastní oživení provedeme pomocí zdroje 12 až 15V (obvyklé akuvrtačky), připojujeme jednotlivé vstupy na napětí a měříme druhou stranu. Potom si nainstalujeme VAG (viz. výše), zkusíme bez, potom s převodníkem hezky doma (Options, Test) a je hotovo. V autě by to potom mělo být bez problémů.

Poznámka pod čarou: Zapojení funguje obstojně, problém je ale s rušením za provozu. Při logování provozních hodnot mi komunikace spadne při dosažení cc 2200 ot-min, ať použiji Jeffovo schéma, nebo schéma z ID2.CZ. Problém by se dal nazvat sériová napěťová linka. Mám připravenou modifikaci-ce pro částečnou eliminaci nežádoucích frekvencí z přenosu, po vyzkoušení se podělím - ha bylo to vadné víčko rozdělovače a jeden přelomený kabel . Druhý a daleko závažnější problém se ukázalo koupit konektory pro připojení do diagnostických zásuvek - řešením je paralelně naletovat nějaký dostupný konektor (Audio DIN 5-ti kolík) nebo si konektor uplácat z moduritu.

Zapojení konektorů/kabelů:

RS232 (Cannon 9), převzato z HW.cz
PINNÁZEVSMĚRPOPIS
1CD<--Carrier Detect
2RXD<--Receive Data
3TXD-->Transmit Data
4DTR-->Data Terminal Ready
5GND---System Ground
6DSR<--Data Set Ready
7RTS-->Request to Send
8CTS<--Clear to Send
9RI<--Ring Indicator

Orientační měření bohatosti směsi (Lambda indikátor)

Vzhledem k jistým nedostatkům načítání bloků měřených hodnot do PC za provozu (rychlost, odolnost proti rušení, načítání "zamýšlených" údajů, bloky se načítají pomalu) je výhodné mít jednoduché ukazovadlo lambda poměru. Hodí se při ověřování úprav majících za cíl zlepšit účinnost plnění válce. Výsledek by měl být, že v lambda režimu si jednotka zvykne (adaptace) no a v akceleračních a max. výkon oblastech bohatost směsi poklesne. Tj. s každou výraznější úpravou to nakonec chce předělat mapy ECU, ale okamžité ujištění o prozatimní funkčnosti a bezpečnosti (pozor na velmi chudé a bohaté směsi) má svoje kouzlo. Zapojení je velmi jednoduché, téměř katalogové zapojení LM jako bodového ukazatele, na vstupu je integrační zesilovač s OZ. Jeho zapojení a nastavení závisí na ECU. Každá jednotka s skokovou lambda sondou řídí bohatost podle změny střídy na lambdě. Tj. neustále osciluje kolem překlápěcí hranice lambda sondy a poměr doby "dole" a "nahoře" udává výsledný průměrný směšovací poměr. Vlastní frekvence oscilací je dána zejména mechano-elektrickou konstrukcí vstřikování, až potom rychlostí elektroniky, v principu nemůže dojít k změně rychlejší než 1 otáčka (4 válec, 4 takt).

Doporučuji na bohatou směs dát 3xoranžovou, potom 4xzelenou a 3x červenou na chudou. Vyhněte se modré a bílé - tahá za oči. Volit LED s vysokým jasem vůbec není špatné, při absenci regulace jasu zvláště za šera a v noci indikátor nelze přehlédnout.

 ANO: Jednoduché, levné, pracuje na první zapojení, odolné vůči rušení, v SMD "integrovatelné" do palubní desky.

NE: Použitelné od 1500ot výše, na volnoběh to připomíná barevnou hudbu, protože lambda-regulace má periodu cca 0.5sec, řešením je integrační převodník s RC členem závislým na frekvenci vstupního signálu, ale to už není tak jednoduché na nastavení a oživení.

Frekvence "překlápění": volnoběh cca 20Hz, 2tis cca 80Hz, 4tis cca 120Hz .