Olej

Jako přípravu na další "verzi" motoru jsem se rozhodl obohatit olejový okruh o podivuhodné součástky, které se do Favoritů snad nikdy nemontovaly.

skupiny:

- provozní přístroje tlaku a teploty oleje

- chlazení a temperování tlakového oleje, zásobník + elektrické čerpadlo tlakového oleje přenechávám zatím do kategorie dream team - cena komponent je jaksi mimo moji toleranci.

Jinak tato sekce NENÍ o výběru oleje, zájemce odkážu na články ing. Jaroslava Černého, např www.oleje.cz-Komentáře odborníků, osobně používám Mogul Forte GX-Fe Pro 10W/40.

Provozní přístroje tlaku a teploty oleje

Teplo a nedostatek oleje (= tlaku) zabíjí motory, tož jsem chtěl o problémech vědět dříve, než mi přerostou přes hlavu - mj. důvod přidření stávajícího agregátu (přehřátý olej, závada na redukčním ventilu, poklesl tlak a bylo hotovo).

Široká nabídka doplňků značky Škoda opět nezklama, držák na kolu je asi představitelná věc, motorový olej - jó to je to co vždycky mění v servisu, vono to má taky teplotu a tlak ... Nakonec jsem se uspokojil dvěmi krabičkami z mého oblíbeného tuzing shopu www.autodoplnky.cz, ženština na nich nebyla odhalená, tudíž jsem předpokládál, že díky soustruhu montáž zvládnu svépomocí. Bohužel jsem se opět nemýlil.

První obhlídka krabičky ukázala serióznost prodejce - kupodivu tam bylo všechno, co deklaroval, včetně anglického návodu k montáži.

čidla

Naivně a málo pečlivě jsem oměřil závity čidel, zkonfrontoval s výkresem v Plškovi, zajásal a jal se soustružit. Poté co jsem přepychově vyřízl vnitřní závit M10x1 jsem s hrůzou zjistil, že moudrý konstruktér čidel použil nikoliv metriku, ale něco jiného, co po 4mm závitu nejde dál. A bylo po radosti - reduktor šel do špón, čidla na stůl na nové měření. Závit vypadá jako trubkový závit s úhlem cca 55st a méně, kuželovitostí 100:3, přesahem max. 0,3 mm a palcovou roztečí 0,907 mm (28/palec). Na čidlu tlaku je napsané cosi 27/palec, ale tomu veřit nebudu, protože na to jaksi nemám vhodný převod a na 1/2 palci se to ztratí. Vždy jsem si naivně myslel, že trubkový závit maticovou trubku mírně roztáhne, čímž zajistí utěsnění, u závitu do masivního bloku materiálu nemůže o tomhle být ani řeč, zvláště je-li čidlo z mosazi ... A protože nerad setrvávám v naivním omylu, hledal jsem v normách (nikoliv ČSN, jak by člověk dle místa prodeje předpokládal) a našel cosi o kuželových závitech. Leč ona kuželovitá nádhera, na kterou asi obtížně seženu závitník, je i na závitek do bloku. Celý blok motoru do soustruhu neupnu a materiálu redukce na opření Alu kroužku je tam tuze málo, aby se ji vyplatilo přetočit. Suma: závity na čidlech jsem předelal na válcové s malou vůlí (0.05mm), upravil jejich výběhy pro těsnění Alu kroužkem, reduktor znovu, veseleji a lépe. Zvláště vtipné je upnutí snímače tlaku do 80 univerzálky :-(

Tj. 2x reduktor spojený trubičkou (silně připomíná brzdovou), cca 6 hodin práce na amatérském 2-vřetenovém soustruhu, náklad na materiál cca 100Kč i se zmetkem. Montáž na upravené svorníky víka zdvihátek. Brzdová trubička se ukázala býti nevhodnou, je tvrdá, celkově jsem koncepci trubičky opustil ve prospěch načrtnutého řešení.

Vsuvka: toto není první teploměr, který jsem montoval, měl jsem teploměr vyrobený z upraveného čidla teploty chladičky, našroubovaného do výpustného šroubu oleje. Výborná věc, funguje, přepínačem si člověk přehodí teploty, minimum práce a zásahů. Nadšení přejde po průjezdu polňačkou, kdy se čidlo ve vaně odlomí a začne poněkud hůře těsnit a ukazovat.

Tlakoměry se dají sehnat v podstatě trojí. Mechanický z náklaďáku - vyžaduje dlouhou tenkou trubičku až do palubovky, pocit teplého oleje v klíně při netěsnostech Vás nemine. Elektrické - snímač mechanicko odporový (popisovaná sada), nebo snímač piezoelektrický (odolnější, ale dražší).

Teploměry jsou dvojí - čidlo je teplotně závislý odpor (popisovaná sada, čidlo chladičky) nebo polovodičový přechod, obvykle s převodníkem na pusně-šířkovou modulaci (PWM, přesnější, méně obvyké).

výrobní nákresy (mat. 17230 leštěno, automatovka, dural nevyhovuje)

Závity: původní čidlo tlaku metrika M16x1,5 - délka 13 mm vnější, hloubka 12mm vnitřní, předvrtání 14,5; přeříznuté závity nových čidel M10x0,907 (28/palec) - hloubka 8mm, předvrtání 8,8

PS: střed-odbočku redukce (tj. červených 16) zvolíme podle montovaných čidel=závitů. Na nákresu je varianta pro 1+1 čidlo do ~M10, původní tlakový spínač M16x1,5 je přesunut vlevo za alternátor.

Pokud budete montovat jenom teplotu, vhodný polotovar redukce se v mototechne jmenuje šroub do vany :-), montáž na bloku místo původního spínače tlaku, ten se přehodí před filtr místo záslepného šroubu.

Nevýhodou načrtnuté redukce je její velká tepelná ztráta (cca 20 st při okolí 15st), kterou lze řešit izolací (pozor na těsnost, olej je hořlavý).

Budíky

Moje estetické cítění sice není dokonalé, ale natolik sebekritické, že respektuje dílo dobrých designérů. A Favo 94 sice není vejlupek hi-tech moderního designu, ale vcelku tvary a barvy ladí k sobě. Vybral jsem "obyčejné" budíky, protože nepotřebuji za jízdy ohromovat manželku změnou barvy podsvícení, 5-ti letá dcera by to ocenila, ale asi by si s tím chtěla pořád hrát ...

Bílo-sříbrné budíky v černé palubovce opravdu nepůjdou přehlédnout, nápis Autostyle nepotřebuji vidět každý den. Dodávané sady příšerností pro montáž na A sloupek nebo nad palubku, ktere omezují výhled a evokují atmosféru stíhacího 3-plošníku taktéž jaksi nezaujaly.

Rozstřelením budíků získáme polotovary, jejichž rozměry umožňují zamontování do palubky Faka. Bohužel bez její totální předělávky umístění není ideální, ale trávit desítky hodin výrobou vlastní desky přístrojů a především pevného rámečku se mi nechce.

princip řešení

stupnice v Corel-ovi

Finále