Zásady oprav motoru

Musím mít potřebné nářadí :momentový klíč, 3/8 + 1/4 gola sada do 22, očkoplochá sada, na některé věci se využije 1/2 gola, spároměrky atd. Potřebné přípravky si člověk s trochou vybavení a zručnosti bez problému vyrobí a co nevyrobí, je lepší danou skupinu dát opravit specialistům (např vyvaření a přebrus hlavy).

Nejprotivnější a zároveň nejdůležitější je dodržení vysoké čistoty - motor se hold od oleje, chladičky a písku musí umýt (tech. benzín, Arva, hoodně vody). Ačkoliv velmi mnoho věcí dělám pod otevřeným nebem, na otevírání olejových nebo spalovacích prostorů VŽDY zajedu do garáže.

Velmi se osvědčilo používání silikonu v kombinaci s klingeritovým těsněním a závitového lepidla, pomocný materiál je potřeba dávat vždy nový (šrouby, matice, perovky, norma-sponky, těsnící kovové kroužky). Před vlastní opravou si udělám soupis materiálu a zkontroluji, jestli ho mám - zůstat viset na blbém Alu kroužku ...

Vlastní diagnostika problémů: je potřeba znát způsob práce ECU, kalibrované oči a uši jsou nenahraditelné. Pokud dochází k nepravidelnostem chodu, je potřeba postupovat v pořadí zapalování - mechanický stav (těsnost, šrouby, spoje) - elektronika. Takový blbý upadený šroubek M6 držící koleno chladícího okruhu nepravidelně rozhodí adaptaci předstihu (platí pouze pro MPI), můžete měnit čidla jak zběsilí a bude to k prdu.

Škoda OHV je schopná rozumně jet i s velmi zanedbaným-přidřeným-velké vůle motorem, motor je nesmírně jednoduchý a obvyklé problémy jdou na úkor zanedbané údržby.

Když seřizuji ventily, všímám si odporu a zvuku při protáčení - spolehlivě odhalí vadné/nedosedající ventily.

Když sundávám vanu (přetěsnění), vždy kontroluji pohledově vývrty a měním kuličku a pružinku olejového čerpadla.

Svíce - ztvrdlé/mastné/nahnědlé kabely vyměnit, palec a víčko vyleštit mikrokartáčkem (Dremel ap.)

Největší podíl na zvukovém projevu při volnoběhu má alternátor, potom ventily a až teprve za tím spalování a výfuk. Životnost ložisek alternátoru je bezpečně 60tis, předpokládaná 80 a nad 180 jsem neviděl dobrý alternátor. Alternátor se významně podílí na chvilkovém kolísání napětí - rozhazuje ECU.

Neviděl jsem "od přírody" těsnou chladící soustavu, je potřeba spoje pravidelně kontrolovat/dotahovat nebo opravit. Propouštějící nebo vrzající termostat též není to pravé ořechové. Budík na palubce je odporový - čím větší odpor (kontakty) tím menší indikovaná teplota! S vyplachováním opatrně, začne to na vadných spojích proplývat.

Neviděl jsem těsnou olejovou soustavu - vana se dotahuje, zkroucenou utěsnit nelze, víka se dotahují a gumová těsnění tvrdnou, když je mastný řemen - je vadné malé gufero na klice a švidrá řemenice. Nánosy karbonu na ventilovém víku jsou od vadného spalování nebo vadných gufírek ventilů/ventilů vůbec.

Výfuk (díry, těsnost) se velmi významnou měrou podílí na chování od 3tis výše a zvuku volnoběhu. Díky zběsilému solení je jeho životnost ve městech cca 2 roky.