Leštění - technické údaje a postupy

text byl převzat z www.micronplus.cz , přeformátován a doplněn.

Poznámka: Každý nový kotouč se musí orovnat. Nasadí se na hřídel, nechá se volně běžet a pak se orovná ostrým orovnávacím (nevím jak vypadá orovnávací nůž, běžný odlamovací za 10Kč podle mně postačuje) nožem. Řídkým ocelovým kartáčem, zvlášť k tomuto účelu připraveným se kotouč prokartáčuje, aby se zbavil všech škodlivých záhybů, záložek apod., které se při práci uvolňují. Kartáč si připravuje brusič sám tak, že zatluče do prkénka několika řadami hřebíky. Kartáčování kotoučů se provádí také, když je třeba odstranit starou, na obvodu kotouče zatvrdlou pastu.

Způsoby opracování povrchů:

Hrubování

Hrubuje se nástroji s brusivem č. 40 až 80. Pro hrubování je vhodný jen nástroj tuhý, tj. brusný kotouč nebo pás s tuhým podložkovým kotoučem. Hrubují se součásti ze šedé litiny, lité oceli, výkovky, výlisky, svařence z hrubých plechů apod. Při hrubování se nástroj obvykle nemaže.

Hlazení

Hlazení je první operací při úpravě součástí z plechů válcovaných za studena. Hladí se odlitky lité do kokil a jiné předměty středně velkých nerovností. Brousí se brusným kotoučem s brusivem zrnitosti č. 100 až 150. Tvrdé materiály (oceli) se brousí nástroji přimazanými brusnými pastami.

Jemné hlazeni

Jemným hlazením nástroji s brusivem č. 200 až 240 se vybrušují součásti z oceli určené pro galvanické pokovování. Podmínkou však je, aby lázeň měla dobré vyrovnávací účinky a aby se nanesený kov dobře rozlešťoval. Před pokovením se doporučuje zařadit ještě kartáčování. Pro menší součásti z hliníku, mědi nebo zinku může být jemné hlazení poslední operací před leštěním. Nástroje pro jemné hlazení se doporučuje mazat tukovou pastou (lojová).

Předleštění

Předleštěním nástroji brusivem č. 280 až 320 je poslední operací pod normální povlaky niklu, mosazi, stříbra atp. Součásti z oceli se obvykle před pokovením kartáčují. Pro barevné kovy je předleštění poslední operací před leštěním. Nástroje pro předleštění se mažou tukovou pastou (lojovou)

Jemné předleštění

Jemné předleštění je poslední operací broušení a používá se k němu nástrojů s brusivem č. 400 až 500. Nástroje pro jemné předleštění se vždy mažou tukovou pastou. Při jemném předleštění nástroji bez brusné vrstvy se látkové kotouče mažou brusnými pastami č. 320 (UNIPOL 6266 nebo 6306) nebo brusnou suspenzí. Jemné předleštění je poslední operací před leštěním nerezavějících a jiných slitinových ocelí. Může být také konečnou operací při úpravě jiných materiálů kovových a nekovových.

Kartáčování

Kartáčování rotačními kotouči z přírodních (sisalových nebo fíbrových) vláken mazaných brusnými pastami UNIPOL 6266, 6306, 5333 je téměř výhradně operace, kterou se upravují součásti určené pro galvanické pokovení. Kartáčováním se především sjednotí povrch součástí složitých tvarů a odstraní se kysličníky vzniklé přibroušení. U některých materiálů nebo tvarovaných součástí může být kartáčování vhodným zpracováním před dalším leštěním (např. hliníku, nerezavějící oceli atp.)


Leštění

Leštěním se upravují buď základní materiály, nebo povlaky. Při galvanickém pokovování se však základní materiál neleští, ale leštění je mezioperací, kterou se upravují jednotlivé vrstvy. Leštěním se také upravují povlaky vadné nebo povlaky z jiných materiálů (např. nátěrové hmoty). Leští se obvykle ve dvou operacích. Při prvním leštění se leští kotouči mazanými mastnou pastou s hrubším leštícím prostředkem. Druhé leštění se provádí pastami suššími a jemnými, kterými se dosahuje vysokého lesku.

K dosažení dobrého výsledku při operaci je třeba znát hlavní podmínky:

  1. druh kotoučů – jeho vhodnost pro operaci
  2. druh brusné nebo leštící pasty
  3. obvodovou rychlost a přítlak
  4. pro předleštění se používá mastnější leštící pasta + tvrdší LK.
  5. pro doleštění se používá sušší leštící pasta + měkčí LK.

K leštění slouží látkové kotouče charakteristického materiálového složení a konstrukce tkaniny. Pro jednotlivé druhy leštěných povrchů se používají tkaniny s vazbou plátnovou, krepovou i atlasovou. Materiálové složení je od 100% bavlny přes hedvábí až po vlnu a sisal. Obecně platné pravidlo pro základní orientaci v nabízeném sortimentu: Hrubší a tvrdší kotouče (sisal, technická tkanina) spolu s vyšší pracovní rychlostí jsou určeny pro předleštění, jemnější a měkčí kotouče (flanel, hedvábí) s nižší obvodovou – pracovní – rychlostí jsou pro konečný, vysoký lesk.

Obvodové rychlosti kotoučů při leštění (m/s)
MateriálLeštění do
výrobkupovlaku I. stupně II. a III. stupně
Kotouč+pasta
Ocel měkká 38 – 46 26 – 30
Ocel tvrdá 40 – 48 26 – 30
Sisal,Brnuno,Kepr+5333 TT,sukno+0462
Slitinové oceli 40 – 48 26 – 28
Bruno,Molino,TT,Sukno+5333 Flanel, poče.molino+0462,0131
Nikl Nikl 38 – 48 26 – 28
Kaliko,TT,Flanel,molino+7004 Kaliko,Flanel+0017
Bronz 38 – 48 26 – 28
Kepr,Sisal,molino,TT,sukno+7027 Flanel+4211
Měď Měď 32 – 36 26
molino,kaliko,TT,sukno+7027 flanel,počes.molino+4211
Mosaz Mosaz 32 – 36 26 – 28
kaliko,TT,sukno+7004,7027 flanel+4211,0131
Hliník 36 16 – 24
Lehké slitiny 32 – 40 16 – 22
kepr,bruno,TT,flanel,sledin,domestino+7004,7027 hedvábí+0462
Zinek Zinek 30 – 38 18 – 22
TT,Flanel,počes.molino,sledin,domestino+7027 hedvábí+0462
Drahé kovy Zlato, stříbro 20 – 24 16 – 18
Flanel+DULUX flanel,počes.molino,hedvábí+0517
Chrom 38 - 48 26 – 28
molino,TT,kaliko,sukno+0017
LEŠTÍCÍ A BRUSNÉ PASTY „UNIPOL“
ZnačeníBarva, Použití
2101Tmodro-žlutá tuba (tekutá)
2102Tmodro-bílá tuba (tekutá)
0462modrá, velmi jemná, velmi suchá - finální doleštění barevné kovy, ocel
0017zelená tmavá, jemná, suchá - leštění barevné kovy, chróm
0131zelená, středně jemná - barevné kovy, ocel
4211světle zelená, hrubší - barevné kovy, ocel
7004skořicová matná, středně hrubá - předleštění – barevné kovy, polomast.
7027hnědočervená lesklá - předleštění barevné kovy, mastná
5333bílá, velmi hrubá, velmi mastná - předleštění ocel, nerez, barevné kovy
5796pískově žlutá, umělé hmoty, dřevo
6306růžová, kartáčovací
6266šedá, brusná pasta zr. 320
Pasty Pragopol
Pragolesk pasta pro všeobecné použitíPolotekutá pasta pro ruční ale i strojní leštění a čištění barevných i obecných kovů, tvrdých plastů, tvrdých nátěrů, silně znečištěných skel. Po aplikaci se setře nebo omyje vodou.
ALMPasta k leštění ocelových, hliníkových a zinkových dílů látkovými kotouči
brusná pasta 320Pasta pro základní broušení oceli, barevných kovů a hliníku na látkových a plstěných kotoučích a na fíbrových kartáčích.
brusný tukPasta k přimazávání brusných kotoučů při hrubém broušení a kartáčování.
pasta na hliník JPasta k leštění hliníku, slitin lehkých kovů a plastických hmot látkovými kotouči.
pasta lojováPřípravek k přimazávání brusných a leštících kotoučů, brusných pásů, pil a pod.
pasta na nikl IMPasta ke konečnému leštění niklu, zinku, mědi, mosazi a galvanických povlaků těchto kovů.
pasta na plastické hmotyPasta pro broušení výrobků z plastů, hlavně před leštěním, kotouči látkovými.
pasta na železoPasta pro jemné broušení oceli a železných slitin fíbrovými kartáči i látkovými kotouči.
TripolPasta pro konečné leštění barevných kovů, hliníku a plastů látkovými kotouči. Vhodná pro tenkostěnné výrobky.
pasta zelená IPasta k druhému stupni leštění oceli a chrómu, případně barevných kovů a hliníku látkovými kotouči.
pasta zelená IIPasta ke konečnému leštění oceli, chrómu a hliníku látkovými kotouči.
pasta zelená IIIPasta k prvnímu i druhému stupni leštění oceli a mosazi látkovými kotouči.
pasta zelená IVPasta k druhému stupni leštění oceli, hliníku, barevných kovů a plastických hmot látkovými kotouči.
pasta zelená IV - EOVarianta pasty zelená IV určená pro leštění kartáči

Obvodová rychlost v [m/s] se spočítá:

otáčky_min
----------* 3,14*průměr_kotouče_metry
60

což při kotoučku 25 mm a vysokootáčkové frézce je:

Jinak k rychlostem a přítlaku: Těžko na cvičišti, lehko na bojišti. Čím tvrdší kotouč, tím větší otáčky (aby neměl tendenci rýpat) a menší přítlak a měkčí pasta, častěji čistit. čím měkčí kotouč, tím větší přítlak a drobet tvrdé pasty (opravdu jenom otřít), otáčky se u univerzálních stroječků sníží jaksi samy ... Když hodně zvýším přítlak, měl bych ubrat na otáčkách, zvláště u hrubších operací a malých kotoučů (jinak to udělá vlny).

Pasty se ředí olejem a vymývají benzínem (Arva). Tvrdé se o kotouč otřou, měkké se nanesou na předmět. Vtip nespočívá v namatlání maxima pasty, ale v tenké vrstvě a "blatníku" na kotouč, který se přidělá ke korpusu vrtačky. Jinak počítejte s drobky pasty všude okolo jenom ne na kotoučku. Filcový kotouček doporučuji po někaké době propláchnout benzínem a usušit odstředivě vysokými otáčkami. Pastu buďto vezmu tak jak je (tvrdá jak kámen) a kotouček natlačím na ni, nebo pastu naředím olejem (trochu) a rozetřu hadrem na předmět a kotouč zůstane "suchý". Cokoliv jiného vede sice ke kýženým výsledkům (lesk), ale taky k pastě všude kolem.

Jako zajímavý a užitečný nápad beru koupit barvu-sprej a v rámci hrubování a hlazení předmět vždy nastříkat barvou, aby bylo poznat, na která místa (škrábance) jsme zapomněli. Nezkoušel jsem, protože stříkat v bytě sprejem je nic moc (smrdí). Do určité míry takto funguje otírání přebytků pasty měkkým hadrem, kdy v rýhách pasta prostě zůstane a je to videt. Bohužel ve fázi předleštění jsem vždycky nějaké nedokonale vybroušené místo našel a musel se vracet ke šmirglu. U Al-odlitků neočekávejte výsledný povrch rovný alá nerez, jsou velmi měkké, rýhy se do nich vytlačí i během předlešťování! Pokuď je u Al odlitku cílem ideálně hladká a rovná plocha, bude nutno vzít dostatečně velký kotouč, aby se neudělaly vlnky.

Členité a složité úseky (nápisy): Pro hrubování a hlazení se mi osvědčilo tvrdé špidlaté párátko s nalepeným (chemoprén) obtočeným flíčkem smirku (5x5mm). Pro leštění jsem se inspiroval šňůrovými kotouči, kdy několik koleček (kdo by vystřihoval kolečka-čtverečků) o prům. cca 30mm ze starých riflí spíchnutých (=slepených Chemoprénem) k sobě a očesaných nožem funguje poměrně obstojně. Jemné broušení: brusná pasta (šedá) a filcový kotouček napustit (posléze odstředivě zbavit přebytku) vodním sklem, případně podložit/vyztužit kolečkem bars-čeho.

Jinak v Karsu (Brno-Koliště, obdoba Řempa) jsem koupil balíček filcových kotoučků prům 30mm x tl 4mm za cca koruna za kotouček, což je zatím nejlepší cena za spotřební materiál, co jsem viděl. Pro srovnání dva filcáky na stopce v Hornbachu/GESu ap. cca 70Kč. Mikrofréza (Dremel a spol.) se výborně hodí pro členité kusy s žebry a nápisy, velké plochy se lépe dělají obyč. vrtačkou s velkým (~20cm) kotoučem.

Další info o leštění, materiálech ap.:
MicronPlus: výrobce leštících past UNIPOL
PragoChema : výrobce leštících past PRAGO-něco
GSRX: nadšenec

STANDARDNÍ LEŠTÍCÍ KOTOUČE

Kotouče jsou zhotovovány z výseků textilních materiálů prošitých ve vrstvě do kruhu.

Použití: Pro I. a II. leštění kovů a galvanických povlaků z ruky i strojově a pro leštění laků.

Poznámka: Každý nový kotouč se musí orovnat. Nasadí se na hřídel, nechá se volně běžet a pak se orovná ostrým orovnávacím nožem. Řídkým ocelovým kartáčem, zvlášť k tomuto účelu připraveným se kotouč prokartáčuje, aby se zbavil všech škodlivých záhybů, záložek apod., které se při práci uvolňují. Kartáč si připravuje brusič sám tak, že zatluče do prkénka několika řadami hřebíky. Kartáčování kotoučů se provádí také, když je třeba odstranit starou, na obvodu kotouče zatvrdlou pastu.

leštící kotouč

LEŠTÍCÍ KOTOUČE SKLÁDANÉ A ŘASENÉ

Skládané a řasené kotouče jsou zhotoveny z pruhu tkaniny, která je v několika vrstvách jednou stranou pevně uchycena ke středu kotouče mechanicky pomocí kovové hvězdice.

Použití:Konstrukce těchto kotoučů umožňuje účinně regulovat vlastní chlazení kotouče. Díky této vlastnosti jsou leštící kotouče řasené určeny pro leštění teplocitlivých povrchů, jako jsou umělé hmoty, pryskyřičné látky a termoplasty. Osvědčený výkon však podávají také při přelešťování kovů a galvanických povrchů, kdy lze ve velmi krátkém pracovním čase dosáhnout opravdu vysokého lesku.

Skládané kotouče

leštící kotouč

Řasené kotouče

leštící kotouč

LEŠTÍCÍ KOTOUČE ŠŇŮROVÉ A VLASOVÉ

Kotouč tvoří velké množství radiálně uložených sisalových provázků (nebo volných vláken) pevně uchycený ve středu kotouče.

Použití: Šňůrové a vlasové kotouče jsou určeny k předleštění, ale také konečné úpravě nerezavějících ocelí a mosazných plechů. Jejich vynikající vlastnosti jsou oceňovány zvláště při leštění materiálů s velmi členitým povrchem včetně čištění hlubokých reliéfů při restaurování, nebo v praxi zubních lékařů.

leštící kotouč

z JAWAmanie: Samozřejmě že je to slitina a je litá někdy tak blbě,že i po vyleštění jak se materiály prolínají dělá to nehomogenní povrch,hlavně je to znát na víkách motoru a u péráků na předním brdovým štítu ale po vyleštění si v tom beďary uvidíš.Už jsem to tu jednou psal hliník/slitina/stačí na konzervaci po vyleštění stříknout Silkalem/silikonový konzervační olej/ a je po oxidaci.Věřte stačí jednou za rok přetřít flanelovým hadrem a je po problému.Zabýváme se leštěním všeho možného již 20 let, včetně přípravy pod chrom a není problém výsledky komukoli předvést.Vyleštěné motory,věci staré třeba 6 let na kterých se ročně ujede několik tisíc km.Věřte,že vím o čem mluvím a dodám snad jen to ,že v letecký fabrice jsem se za 15 let,co jsem tam působil seznámil s různými technologiemi a naučil jsem se tam mimo jiné rčení,že všechno jde když se chce ale musí se vědět jak na to.Chce to ale jak jsem psal mít vybavení.Třeba mezi žebra hlavy je filcový kotouč tl.4,5 nasycený smirkolepem a vodním sklem a jako povrch slouží sypký smirek hrubosti 320.Tím se orovnají do roviny hrbolky po lití a teprve potom se leští filcovými kotouči různách tlouštěk a průměrů do finálního lesku.Je to opravdu práce na h....,prach,špína,leštička je venku,vevnitř by nebylo vidět,musíš mít respirátor,jinak máš za chvíli astma a je to hrozně zdlouhavá práce a chce to buldočí trpělivost.Jednou jsme to počítali na hodiny,vycházel nám motor z Jawy 350 kompletně,kromě válců na nějakejch 30-40 hodin podle hrubosti povrchu, což je třeba při sazbě 60kč/h výplata dosti bídná,takže to děláme jen občas pro sebe.Jak jsem řekl výsledky mohu předvést a jestliže se podaří vytvořit v dohledné době vlastní stránky bude tam toho více.Jawám zdar. [jawamuzeum] (16.12.2002)